Ciekawe fakty:
- W latach 2012 – 2020 otwierano pod logiem Starbucksa średnio pięć nowych lokali dziennie!
- Karmel, wanilia, czekolada, orzech… Smaki dostępne w Starbucksie trudno zliczyć, a łączyć można je dowolnie. Najwięksi fani szacują, że istnieje ponad 80 tysięcy kombinacji smakowych. Słowem – ile kawiarni Starbucksa, tyle różnych połączeń, a nawet więcej!
- W Starbucksie nie spotkacie się ze słowem “pracownik”. Osoby zatrudnione w tej firmie nazywane są “partnerami”. Jest to strategia Starbucksa, mająca na celu budowanie poczucia przynależności i wspólnej pasji, jaką jest kawa.
Historia Starbucks
Aby przybliżyć Wam historię Starbucksa, przenosimy się do Seattle z lat 70-tych XX wieku. To właśnie tam, przy Western Avenue 2000, powstał pierwszy lokal Starbucksa. Jego założycielami nie byli jednak wielcy bariści czy znawcy kawy. Pierwsza kawiarnia została stworzona przez pisarza Gordona Bowkera, nauczyciela języka angielskiego Jerry’ego Baldwina i nauczyciela historii Zeva Siegela. Ci trzej Amerykanie, zainspirowani przez właściciela miejscowej palarni kawy Alfreda Peeta, postanowili otworzyć własną firmę. Początkowo koncepcja tego miejsca była zupełnie inna – miał być to zwykły sklep z kawą.
Pierwszy Starbucks – Seattle
Pochodzenie nazwy dzisiejszej kawiarni nie jest oczywiste. Podczas jej wymyślania, założyciele natknęli się na starą mapę, na której znajdowało się miasteczko górnicze – Starbo. Ich myśli powędrowały wówczas do świata z powieści Hermana Mellville’a “Moby Dick’. To imię pierwszego oficera statku, Starbucka, okazało się źródłem ich inspiracji, a wspólnicy jednogłośnie przyjęli, że kawiarnia będzie nosiła nazwę “Starbucks”.
Na początku swojej działalności Starbucks sprzedawał kawę kupowaną w palarni Alfreda Peeta, a z czasem zaczął zaopatrywać się w nią również u innych plantatorów. Miejsce to stało się wkrótce rozpoznawalne wśród okolicznych mieszkańców, szczególnie dzięki wysokiej jakości kawie i profesjonalnym akcesoriom do jej przyrządzania.
Stopniowo Starbucks zyskiwał na popularności, a jego rozwój rozciągnął się poza granice Seattle. Lokale zaczęły pojawiać się w kolejnych większych miastach – pierwsze otwarcia miały miejsce w Chicago oraz Vancouver. W 1992 roku liczba kawiarni Starbucksa przekroczyła 150, a szybko rosnąca popularność sieci poskutkowała przeniesieniem jej także za Ocean. Pierwszy taki lokal został otwarty w 1996 w Tokio. Niedługo później Starbucks zawitał do Europy, w tym do Polski. Dziś na całym świecie jest ponad 29 tysięcy Starbucksów.
Logo Starbucks na przestrzeni lat
Logiem Starbucksa od początku była mityczna syrena z dwoma ogonami. “Stara” wersja logo była jednak ciemnobrązowa, a sama syrena niczym nie przypominała tej znanej nam dziś. Jego poprzednia bohaterka przede wszystkim miała długie, kręcone włosy a dookoła jej postaci znajdowały się napisy „Starbucks”, „coffee”, „tea”, oraz „spices”. Wielu zastanawia się, co skłoniło właścicieli sieci do umieszczenia w logo właśnie syreny. Odpowiedź jest prosta! Kawa przybywała kiedyś do USA za pośrednictwem statków, które w większości miały na dziobach wyrzeźbione postacie właśnie morskich syren, które według żeglarskich legend wabiły żeglarzy swoim kuszącym śpiewem.
Pierwsza zmiana logo została dokonana w 1987 roku. Klatka piersiowa syreny została zasłonięta jej włosami. Dodatkowo tło zostało zmienione na czarne, a wszystko zostało zamknięte w zielonym okręgu. Napisy znajdujące się na starym logo także uległy modyfikacji – zredukowano je do „Starbucks” i „coffee”.
Kolejna zmiana logo nastąpiła w 1992 roku. Zarząd firmy postanowił, że cała postać syreny zostanie zmniejszona do jej portretu. Nowa wersja znaku firmowego funkcjonowała następnie przez kolejne 14 lat, aż do momentu, gdy na papierowe kubki powróciła pierwotna, brązowa wersja logo. Świętowano w ten sposób 35-lecie istnienia Starbucksa na rynku.
Ostatnia zmiana miała miejsce z okazji 40-tych urodzin firmy, w 2011 roku. Okrąg dookoła syreny oraz pozostałe słowa “Starbucks” i “coffee” zupełnie zniknęły z powierzchni znaku. Była to zapowiedź rozszerzenia działalności i wprowadzenia firmowych produktów także na rynek spożywczy. Ostateczna wersja logo aktualna jest do dziś.
Starbucks to nie tylko pyszna kawa. Miejsce to od początku stawiało sobie na celu zrzeszanie miłośników kawy oraz budowanie poczucia przynależności. Ta ogromnych rozmiarów sieć kawiarni w USA ma już rangę niemal „kultową”. Spędzając rok w USA podczas programu AuPair na pewno się z nią spotkasz – warto tam wstąpić i spróbować nie tylko smaku znakomitej kawy, ale także klimatu, który tam panuje – nie bez powodu to miejsce podbija serca miłośników kawy na całym świecie. Nie czekaj dłużej – zrób krok w stronę przygody swojego życia!